Saturday, March 27, 2010

PING PONG ( BEREGU )

Berikut adalah peraturan bagi permainan BEREGU ping-pong :

Wrong court akan diberi mata kepada pihak lawan.*hanya untuk game double

Setiap player akan servis sebanyak 5x kepada pihak lawan.

Contoh: player A & B lawan player X & Y.

- Servis player A kepada player X sebanyak 5x. Selepas player selesai servis sebanyak 5x, player A(server) akan tukar posisi dengan B, so player A di kiri dan player B di kanan. Tapi team yang terima servis TIDAK perlu tukar posisi.

- Sekarang ni turn player X untuk servis kepada player B sebanyak 5x. Selepas selesai 5x servis, player X akan tukar posisi ke kiri manakala player Y akan berada di sebelah kanan.

- Sekarang turn player B pulak untuk servis sebanyak 5x. Player B akan servis kepada player Y(yang berada di sebelah kanan). Then, player B akan tukar posisi ke kiri manakala player A ke kanan.

- Player Y akan servis kepada player A sebanyak 5x. Selepas itu, player Y akan tukar posisi ke kiri manakala player A akan stay dan servis kepada player B..pusingan ni akan berulang sampai set!(21 point)

SERVER sahaja akan tukar posisi selepas servis manakala RECEIVER tidak perlu tukar posisi.

Game point adalah 21 points.

Dalam peringkat kumpulan/liga tiap team akan berlawan sebanyak 1set/match sahaja*

Dalam perlawan kalah mati (semi-final ke atas) setiap team akan berlawan sebanyak 3set/match (best 3). Team yang menang 2 set dikira pemenang. Cth: 2-0 or 2-1

*sebarang perubahan akan dimaklumkan semula..

* bagi permainan single, peraturan permainan lain sket..dalam peringkat kumpulan/liga, tiap player akan bermain best 3 (yakni macam kalah mati double). Tapi bagi peringkat kalah mati pulak, player akan bermain best 5 (yakni sape dapat 3 set first dikira menang).

*single akan bermain untuk 11 points per game sahaja.

0 comments:


Blogger Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Lincah.Com - Fiat Cars